Van néhány feltételem, és csak azokkal dolgozom, akik ezeknek megfelelnek.

(Ne gondold, hogy ez valamiféle nagyzolás a részemről – hidd el, mindketten időt spórolunk, ha ezt előre tisztázzuk.)

Tudod, hogy mit akarsz

Ez persze nyilvánvalónak tűnhet, de tapasztalatból mondom – nem az. Sokan úgy kérnek tőlem ajánlatot, hogy nem tudják pontosan, mit akarnak. “Vállalsz webáruház-készítést?” Természetesen, mondom én. Csak előbb felelj ezekre a kérdésekre. És akkor jön a bizonytalankodás: “Legyen bankkártyás fizetés? Vagy inkább PayPal?… És szerinted melyik a legjobb futárszolgálat?…”

Bocs, de ez nem az én dolgom. Tudd, hogy mit akarsz, tudd elmondani is, és én technikailag meg fogom valósítani.

Van üzleti terved

Ne ijedj meg, nem feltétlenül olyan üzleti tervre gondolok, amilyet a bankok kérnek hitelezéskor. (Bár ha van olyanod, az megkönnyítheti a dolgokat.) De tudnod kell, hogy milyen erőforrásaid vannak, hogy kikből áll a célközönséged, és hogy miért lesz jó nekik, amit adni akarsz.

Ha szeretnél inkább hátrébb lépni egyet, nem gond. Kezdhetjük azzal is, hogy van egy ötleted, és építsünk rá egy üzleti tervet. Sokszáz ilyet csináltam már. De ne sértődj meg, ha azt hozzuk ki (együtt!), hogy az ötleted nem életképes.

Van időd a munkára

Ha valóban sikeres weboldalt akarsz, rá kell szánnod az időt. Ne gyere hozzám, ha két hét múlva készen kell lenned. Két hét múlva nagy valószínűséggel el sem tudok kezdeni egy új megbízást, mert mindig van egy, amin éppen dolgozom.

Akkor sem dőlhetsz hátra, ha már folyik a munka. Biztosítalak róla, hogy a munkaidőm 100 %-ában a figyelmem 100 %-át rád és a weblapodra szánom – de ezt tőled is elvárom. Ha te közben nyaralni akarsz, és folyton várnom kell az anyagokra vagy hogy válaszolj a kérdéseimre, akkor nem tudunk haladni.

Tudod, hogy ez egy befektetés

Időnként vállalok karitatív munkát, de nem ez a jellemző. Értéket adok, és ezért értéket (a mi világunkban pénzt) várok cserébe. Ez már csak így megy. Nem fogok a cégedben felajánlott részesedésért dolgozni, akármilyen brilliáns is az ötleted.

Nyugi, nem kell hitelt felvenned a lakásodra, de az biztos, hogy a munkadíjam fájni fog. Muszáj, hogy fájjon, mert csak akkor leszel elég elkötelezett. És amit a weblapodért fizetsz, arra az összegre valóban befektetésként kell tekintened – ha mindent úgy csinálsz, ahogy javaslom, akkor többet nyersz rajta, mint amennyit költöttél rá.

Elfogadod, hogy csak így lehet

Az a nagy helyzet, hogy mára az összes ügyes marketing trükk kifulladt. Az emberek hihetetlenül túlképzettek és óvatosak lettek. A tetejében a közösségi médián keresztül pillanatok alatt elterjedhet valakiről, hogy rossz a terméke vagy a szolgáltatása, vagy nem elég kedves az ügyfélszolgálata, és ebbe a tiédnél nagyobb cégek is belebuktak már.

Az egyetlen biztos módszer két dologból áll: egyrészt annak, amit kínálsz, valóban jobbá kell tennie a célpiacod életét, másrészt el kell szánnod magad rá, hogy sok idő és energia lesz, amíg ezt megmutatod nekik. Ez nem megy erőből.

Van benned lelkesedés

Amiről az előbb beszéltem, az lényegében egy szóval leírható: tartalommarketing. Ez az egyetlen eszköz, amely soha nem fog kimenni a divatból. A helyszíne, a csatornái, a módszerei persze folyamatosan változnak, tegnapelőtt e-mail sorozatot küldtünk, tegnap szakmai blogot írtunk, ma rövid videókat osztunk meg, holnap chatbotok beszélgetnek helyettünk, de nem ez a lényeg.

Ha sikeres akarsz lenni, ne gondolkozz rövid távon. Türelmes, kitartó munkára lesz szükséged. És erre csak akkor leszel képes, ha elég lelkes vagy az ötleted, a vállalkozásod, a terméked vagy szolgáltatásod iránt. Holnaputánra is maradnia kell az energiádból.

Nos? Fogunk tudni együtt dolgozni? 🙂