1. A feladat meghatározása

Az első lépés, hogy meghatározzuk a feladatot. Ehhez arra foglak kérni, hogy tölts ki egy rövid kérdőívet – a kérdések úgy vannak összeállítva, hogy segítsenek végiggondolni, pontosan mire van szükséged.

2. A részletek tisztázása

Ezután meg tudunk állapodni egy online (Skype, Zoom, stb) megbeszélés vagy egy személyes találkozó időpontjában, amelynek során egyeztetjük a részleteket, illetve feltehetjük egymásnak a még fennmaradó kérdéseket.

3. Kivitelezési ajánlat

Ezt követően fogok tudni részletes ajánlatot adni a munka elkészítésének határidejével és költségeivel kapcsolatban. Az ajánlatot pdf-ben küldöm el.

Ha vannak kérdéseid az ajánlattal kapcsolatban, azt e-mailben vagy (ha szükséges) online (Skpye, Zoom, stb) meg tudjuk beszélni.

4. A rendelkezésre álló tárhely tesztelése

Ha a tárhely megfelel a WordPress alapkövetelményeinek, és a szolgáltatóval is elégedett vagy, akkor a már meglévő tárhelyeden fogunk dolgozni, egy rejtett alkönyvtárban, hogy a munka ideje alatt a meglévő weboldal működésében ne legyen kiesés – vagy, teljesen új, korábban még nem működő domain esetén ennek az új domainnek a tárhelyén, de egy ún. “karbantartás” bővítménnyel lezárva, hogy az esetleges arra tévedő látogatók illetve a web indexelő robotok még ne lássák a félkész, készülőben lévő weboldalt.

Ha a tárhely valami miatt nem felel meg, és a szolgáltatóval nem tudjuk megoldani a problémát, akkor új tárhelyre kell költözni. Ebben az esetben az új weboldalt a saját tárhelyünkön készítjük el, és elfogadása után költöztetjük majd a végleges helyére.

(A munkaszakasz időtartama 1..5 munkanap, kb 1 hét, a tárhelyszolgáltatótól is függ.)

5. A feladatlista véglegesítése

Személyes vagy online egyeztetés során véglegesítjük a feladatlistát, megbeszéljük a lehetőségeket, megkötjük az esetlegesen szükséges kompromisszumokat.

Miért lehet szükség kompromisszumokra?

Tudnod kell, hogy bár a WordPress egy nagyszerű eszköz, de mindenre nem alkalmas. A weboldal elemeiből sokat készen kapunk, azaz nem kell mindent a nulláról kezdeni, és kifizetni a programozók, fejlesztők magas munkadíját, de cserében elképzelhető, hogy nem lehet mindent egészen pontosan úgy kivitelezni, ahogyan megálmodtad – legalábbis nem a WordPress keretein belül.

Mit jelent ez?

Egy WordPress alapú weboldal készítésekor négyféle feladattal találkozhatunk.

Az első csoportba tartozóakat a WordPress motor alapértelmezetten tudja. Be kell állítanunk, hogy hogyan akarjuk őket használni, illetve a WordPress beépített eszközeivel el kell készítenünk mindazokat a tartalmi elemeket (fejlécet, menüt, oldalakat, bejegyzéseket, láblécet, stb), amelyekből a weboldal összeáll.

A második csoportba tartozóakat a WordPress önmagában nem tudja, de előre elkészített, ingyenes vagy fizetős bővítményekkel meg lehet oldani. A mi feladatunk itt az, hogy megkeressük a feladatra alkalmas legjobb bővítményt, majd telepítjük, beállítjuk, és testreszabjuk, ha szükséges.

A harmadik csoportba azok a feladatok tartoznak, amelyek a weboldal külalakjával kapcsolatosak: a hozott, grafikus vagy ügynökség által készített arculati kézikönyv vagy honlapterv alapján, vagy ha ilyen nincs, akkor igényeid tisztázása után, CSS programozással elkészítjük a weboldal designját.

A fenti három típusú feladat a mi munkánk, ezeket tartalmazza az ajánlatunk.

Bizonyos kérések azonban, bár talán nem tűnnek bonyolultnak, csak PHP hozzáprogramozással oldhatóak meg. Ezek megdrágítják és lelassítják a weboldal elkészítését, úgyhogy ilyenkor el kell döntened, fontos-e annyira az adott igény, hogy ezért külön fizess egy drága programozónak.

Azt, hogy egy-egy igény a fentiek közül melyik csoportba tartozik, szakértelmünk és tapasztalataink alapján meg tudjuk mondani, de az ajánlat adásakor ezeket még nem mindig látjuk biztosan.

Ezért lehetséges tehát, hogy bizonyos kéréseiddel kapcsolatban esetleg kompromisszumot kell kötnünk.

6. A weblap funkcióinak elkészítése ("drótváz")

A kivitelezési munkát a weboldal “drótváz” összerakásával kezdjük. Ennek elkészültével a legtöbb technikai funkció működni fog, a menüpontok élnek (ha tartalmilag üresek is). Ekkor a megjelenés még nem tartalmaz design elemeket, és a tartalom is csak néhány demo oldalból illetve termékből áll, de ki lehet próbálni az összekötéseket, a folyamatokat.

Ha a weboldal elkészítéséhez feltölthető formában megkaptuk a tartalmat is, akkor nem demo tartalommal, hanem a valódi tartalom importálásával dolgozunk.

(A munkaszakasz időtartama 5..15 munkanap, 1..3 hét.)

7. A design kivitelezése, a kért funkciók beállítása

Egy időre “föld alá” vonulunk, kivitelezzük a designt, beállítjuk a weboldal funkcióit. Természetesen ebben az időszakban is kommunikálunk, lehetnek kérdéseink, sőt: kiderülhet, hogy egy igény nem, vagy csak másképp valósítható meg, illetve a megbízónak is lehetnek menet közben felmerülő kérései, igényei.

A kivitelezés ideje alatt a weboldal karbantartás üzemmódban van, azaz kívülről nem látható. Ez azért fontos, mert a kivitelezés élő, online környezetben történik, azaz az új weboldal az első pillanattól kezdve elérhető az interneten, és így a keresők is indexelhetik – ami viszont nem lenne jó sem az esetleg működő régi, sem a félkész új weboldal számára.

(A munkaszakasz időtartama 10..25 munkanap, 2..5 hét.)

(Ezen a ponton vagyunk az ígért kivitelezési határidőnél, tehát eddig összesen kb 4-9 hét telt el.)

8. A weblap tesztelése

A kivitelezési időszak végén megmutatjuk az elkészült weboldalt, és ha vannak módosítási javaslataid, azokat elvégezzük. Ismét megértésedet kérjük, és azt, hogy fogadd el, ha valamilyen pluszmunkára azt mondjuk, hogy nem fér bele az eredeti megbízás kereteibe, vagy hogy PHP programozó bevonása kell hozzá. Kérünk, tisztelj meg a bizalmaddal, nem fogunk visszaélni vele.

Amikor minden olyan, amilyennek szeretnéd, akkor mindkét fél teszteli a weboldal működését. Ehhez már feltölthetsz a demo tartalom helyett valódi tartalmat, termékeket, vagy ha ezzel is minket bízol meg, akkor ezt elvégezzük (opcionális).

Amikor minden megfelelően működik, akkor a weboldalt átadottnak nyilvánítjuk.

9. Oktatás és ügyfélszolgálat

Ekkor már csak két lépés van hátra (ismét elsősorban online, vagy ha feltétlenül fontos, akkor személyesen, az irodánkban):

  • az oktatás (közösen egyeztetett időpontban),
  • majd kezdődik az egyhónapos ügyfélszolgálat ideje.

Az ügyfélszolgálati idő alatt kérdezhetsz, segítséget kérhetsz, illetve ha valamilyen kisebb módosítást szeretnél, azt elvégezzük.

Ha nagyobb változtatás, további munka szükséges, és az nem fér bele az ügyfélszolgálat kereteibe, arra külön, kötelezettségmentes árajánlatot adunk.

Remélem, hogy Te, mint megrendelő, és mi (a csapatom és én), mint szolgáltató, jó párosítás leszünk – hogy ezt kiderítsük, első lépésként arra kérlek, hogy tölts ki egy rövid kérdőívet, hogy egészen tisztán lássuk a feladatot mindketten.

Kérlek, az alábbi kérdések alapján fogalmazd meg, hogy milyen célból van szükséged weboldalra, hogy mi a feladata, a célja a weboldalnak. Minél részletesebben válaszolsz, annál jobb megoldást tudok nyújtani.

Minden olyan kérdést, amely nem lényeges a feladat szempontjából, nyugodtan hagyj ki.

Köszönöm együttműködésedet!

1. Alapadatok


2. Üzleti áttekintés


(ha van)
(ha van)
(ha van)
(név és beosztás)
(Kérlek, légy őszinte, és cserében én is őszintén meg fogom mondani, hogy ebből a keretből mit tudok megvalósítani.)

3. Mit kell csinálnunk?

Kérlek, írd le, hogy melyek a fő céljaid az új weboldallal (vagy a meglévő weboldal módosításával).

Érdemes olyan cél(oka)t megadnod, amelyek segítenek abban, hogy „egy malomban őröljünk”, hogy egyfelé tudjuk tolni a vállalkozásod szekerét – azaz jól együtt tudjunk működni a munka során.

A jó cél pontos, mérhető, elérhető, lényeges, és határidőhöz kötött. (Angolul: SMART, azaz okos 🙂 )

Néhány példa:

  • 20 % növekedés az értékesítésünkben 6 hónapon belül;
  • 30 %-kal több tag az előfizetéses szolgáltatásunkban az év végéig;
  • az adminisztrációs folyamatok időigényének csökkentése 20 %-kal, 3 hónap alatt.

(Például: űrlap ajánlatkéréshez; termékek összeválogathatósága / webáruház; termékekkel kapcsolatos testreszabás vagy segédlet a termék kiválasztásához; meglévő külső szoftver integrálása a weboldalba; bármi egyéb funkció?)
(bármi, amit nem kérdeztem meg a célokkal és funkciókkal kapcsolatban)

4. Kinek csináljuk az új (vagy megújuló) weboldalt?


(Ki ő, mennyi idős, férfi vagy nő, mit szokott csinálni az interneten, mi iránt érdeklődik, milyen problémája van, amelyre megoldást keres? stb)
(Információgyűjtés az ott kínált termékekről? Kérdések a szolgáltatásaidról? Árak megismerése? Vásárlás / megrendelés? Hogyan érheti el a céget? stb)

5. Design elképzelés


(Érezzék magukat biztonságban vagy legyenek izgatottak? Érezzék magukat kivételezettnek vagy valahová tartozónak? stb)

6. Konkurensek elemzése


(Kérlek, add meg a 3 legfőbb konkurensed weboldal-címét.)
(Ki más versenyez még az ideális ügyfeled figyelméért? Mit csinálnak a konkurenseid, ami szerinted működőképes? Mi az, amiben jobb vagy náluk, amiért érdemes téged választani?)

7. Mit nevezel sikernek?


(Próbálj meg olyan részletesen írni, amennyire csak tudsz – használd a fantáziádat! 🙂 )

8. Megjegyzések, kiegészítések