1. A feladat meghatározása

Az első lépés, hogy meghatározzuk a feladatot. Ehhez arra foglak kérni, hogy tölts ki egy rövid kérdőívet – a kérdések úgy vannak összeállítva, hogy segítsenek végiggondolni, pontosan mire van szükséged.

2. A részletek tisztázása

Ezután meg tudunk állapodni egy Skype-os megbeszélés vagy egy személyes találkozó időpontjában, amelynek során egyeztetjük a részleteket, illetve feltehetjük egymásnak a még fennmaradó kérdéseket. (Irodánk Budapesten, a III. kerületben van.)

3. Kivitelezési ajánlat

Ezt követően fogok tudni részletes ajánlatot adni a munka elkészítésének határidejével és költségeivel kapcsolatban. Az ajánlatot pdf-ben küldöm el. Ha vannak kérdéseid az ajánlattal kapcsolatban, azt e-mailben vagy (ha szükséges) Skpye-on meg tudjuk beszélni.

4. A rendelkezésre álló tárhely tesztelése

Ha a tárhely megfelel a WordPress alapkövetelményeinek, és a szolgáltatóval is elégedett vagy, akkor a már meglévő tárhelyeden fogunk dolgozni, egy rejtett alkönyvtárban, hogy a munka ideje alatt a meglévő weboldal működésében ne legyen kiesés – vagy, teljesen új, korábban még nem működő domain esetén ennek az új domainnek a tárhelyén, de egy ún. “karbantartás” bővítménnyel lezárva, hogy az esetleges arra tévedő látogatók illetve a weblap indexelő robotok még ne lássák a félkész, készülőben lévő weboldalt.

Ha a tárhely valami miatt nem felel meg, és a szolgáltatóval nem tudjuk megoldani a problémát, akkor új tárhelyre kell költözni. Ebben az esetben az új weblapot a saját tárhelyünkön készítjük el, és elfogadása után költöztetjük majd a végleges helyére.

(A munkaszakasz időtartama 1..3 munkanap, a tárhelyszolgáltatótól is függ.)

5. A feladatlista véglegesítése (ha szükséges)

Skype-on, e-mailben vagy személyes egyeztetés során véglegesítjük a feladatlistát, megbeszéljük a lehetőségeket, megkötjük az esetlegesen szükséges kompromisszumokat.

6. A weblap funkcióinak elkészítése ("drótváz")

A kivitelezési munkát egy weblap “drótváz” összerakásával kezdjük. Ennek elkészültével a legtöbb technikai funkció működni fog, a menüpontok élnek (ha tartalmilag üresek is). Ekkor a megjelenés még nem tartalmaz design elemeket, és a tartalom is csak néhány demo oldalból illetve termékből áll, de ki lehet próbálni az összekötéseket, a folyamatokat.

(A munkaszakasz időtartama 5..10 munkanap, 1..2 hét.)

7. A design megtervezése (a sablon kiválasztása)

A WordPress alapú weblapokról általánosságban tudni kell, hogy bár a WordPress egy nagyszerű eszköz, de kompromisszumokra épül. Gyakorlatilag “készen” kapunk bizonyos dolgokat, cserében nem kell mindent a nulláról kezdeni, és kifizetni a programozók, fejlesztők magas munkadíját.

A design ugyanígy működik. A WordPresshez több tízezer kész sablon kapható, amelyek könnyebben vagy nehezebben testreszabhatóak. Vannak köztük ingyenesek, és ezek között is vannak magas színvonalúak, de a manapság divatos és elvárt funkciókat többnyire csak a “fizetős” sablonok tudják.

A sablonokban sok minden menüből beállítható, sok mindent WordPresshez értő fejlesztők testre tudnak szabni (jellemzően ezek a CSS stíluselemek), és vannak olyan dolgok, amelyeket csak egy PHP fejlesztő tud megváltoztatni. Az első két módosítás a mi munkánk része, azonban ha a harmadikra is szükség lenne, akkor el kell döntened, fontos-e annyira az adott igény, hogy ezért külön fizess egy drága programozónak.

Azt, hogy egy igény melyik csoportba tartozik, az adott sablon határozza meg, és ebben a szakértelmünkre kell hagyatkoznod. Minden esetben meg fogjuk mondani, hogy az adott igény megvalósítható-e a sablon CSS testreszabásával, és ha van pluszmunka, akkor annak mennyisége belefér-e a megbízás kereteibe.

A fentiek ismeretében talán már érthető, hogy WordPress weblapok készítése esetén miért nincs szükség design terv készítésére. A WordPress tulajdonképpen nem is való arra, hogy egy előre megtervezett designt pixel-pontosan megvalósítsunk vele.

Ha a megbízó hoz egy design tervet, amelyet szeretne megvalósíttatni, akkor keresünk egy olyan sablont, amely a lehető legközelebb áll a tervhez, majd testreszabjuk úgy, hogy megfeleljen a megrendelőnek – de eközben, ahogyan korábban már írtam, valószínűleg kompromisszumokat kell majd kötni, hiszen lehetnek olyan igények, amelyek nem tűnnek bonyolultnak, mégis PHP programozás kell a megvalósításukhoz, így feleslegesen megdrágítanák és lelassítanák a weblap elkészítését.

A legtöbb esetben azonban egy kész sablonból indulunk ki. Sokszor előfordul, hogy a megrendelőnek csak vázlatos elképzelései vannak, és amikor együtt keresünk a sablonok között, akkor ébred rá, hogy mi az, ami tetszik neki és mi az, ami nem, mely funkciókra van szüksége és melyekre nincs. Természetesen segítünk a választásban, hiszen több, mint 700 WordPress alapú weblap elkészítése után elég sok tapasztalatunk összegyűlt ezen a téren.

Nagyon fontos tehát a sablon kiválasztásánál végiggondolni, hogy mit szeretnénk, mert sok esetben egy egyszerűnek tűnő változtatás rengeteg pluszmunkával jár, amely nem feltétlenül fér bele a megbízás eredeti kereteibe, esetleg PHP programozásra is szükség lesz, amelyhez külső fejlesztő munkáját kell megfizetni.

A sablonválasztásnál tudni kell, hogy sok esetben kicsit “csalnak” a készítők, és a demo oldalakon olyan megoldásokat is használnak, amelyekre igazából nem is képes a sablon, főleg, ha a sablonhoz egy ún. “oldalépítő modult” (page builder) is csomagolnak (legtöbbször a WP Bakery Visual Composert).

Ezenkívül az is fontos, hogy a demo oldalakat nem úgy kell nézni, hogy ha megvásárolja az ember a sablont, akkor a demón látható designt egy az egyben meg is kapja. Valójában a sablont telepítve általában egy üres oldalt kapunk, és ebben nekünk kell felépíteni az oldalakat. Azaz a demo oldalak csak a lehetőségeket mutatják. Ezért persze akár el is térhetünk a demo oldal megjelenésétől. A lényeg az, hogy milyen lehetőségeket, milyen megjelenítésbeli funkciókat nyújt a sablon.

Mindezek tisztázása után tehát a következő feladat a sablon kiválasztása – ezt is Skype-on keresztül, vagy ha muszáj, akkor személyesen (Budapest III. kerületben lévő irodánkban) tesszük meg, egyszerre az 5. pontban leírt feladatlista véglegesítésével, vagy (igény esetén) egy külön időpontban (hogy legyen idő sablonkeresésre).

(Ha eddig semmi nagyobb probléma nem jött közbe, és elég kis várakozással sikerült időpontot egyeztetni a megbeszélés(ek)re, akkor eddig kb 2-4 hét telt el.)

8. A design kivitelezése, a kért funkciók beállítása

Egy időre “föld alá” vonulunk, kivitelezzük a designt, beállítjuk a weblap funkcióit. Természetesen ebben az időszakban is kommunikálunk, lehetnek kérdéseink, sőt: kiderülhet, hogy egy igény nem, vagy csak másképp valósítható meg, illetve a megbízónak is lehetnek menet közben felmerülő kérései, igényei.

A kivitelezés ideje alatt a weblap karbantartás üzemmódban van, azaz kívülről nem látható. Ez azért fontos, mert a kivitelezés élő, online környezetben történik, azaz az új weblap az első pillanattól kezdve elérhető az interneten, és így a keresők is indexelhetik – ami viszont nem lenne jó sem az esetleg működő régi weblap, sem a félkész új weblap számára.

(Ezen a ponton vagyunk az ígért kivitelezési határidőnél, tehát eddig összesen kb 4-9 hét telt el.)

9. A weblap tesztelése

A kivitelezési időszak végén megmutatjuk az elkészült weboldalt, és ha vannak módosítási javaslataid, azokat elvégezzük. Ismét megértésedet kérjük, és azt, hogy fogadd el, ha valamilyen pluszmunkára azt mondjuk, hogy nem fér bele az eredeti megbízás kereteibe, vagy hogy PHP programozó bevonása kell hozzá. Kérünk, tisztelj meg a bizalmaddal, nem fogunk visszaélni vele.

Amikor minden olyan, amilyennek szeretnéd, akkor mindkét fél teszteli a weboldal működését. Ehhez már feltölthetsz a demo tartalom helyett valódi tartalmat, termékeket, vagy ha ezzel is minket bízol meg, akkor ezt elvégezzük (opcionális).

Amikor minden megfelelően működik, akkor a weblapot átadottnak nyilvánítjuk.

10. Oktatás és ügyfélszolgálat

Ekkor már csak két lépés van hátra (ismét elsősorban Skype-on, vagy ha feltétlenül fontos, akkor személyesen, az irodánkban):

  • az oktatás (közösen egyeztetett időpontban),
  • majd kezdődik az egyhónapos ügyfélszolgálat ideje.

Az ügyfélszolgálati idő alatt kérdezhetsz, segítséget kérhetsz, illetve ha valamilyen kisebb módosítást szeretnél, azt elvégezzük.

Ha nagyobb változtatás, további munka szükséges, és az nem fér bele az ügyfélszolgálat kereteibe, arra külön, kötelezettségmentes árajánlatot adunk.

Remélem, hogy Te, mint megrendelő, és mi (a csapatom és én), mint szolgáltató, jó párosítás leszünk – hogy ezt kiderítsük, első lépésként arra kérlek, hogy tölts ki egy rövid kérdőívet, hogy egészen tisztán lássuk a feladatot mindketten.

Kérlek, az alábbi kérdések alapján fogalmazd meg, hogy milyen célból van szükséged weboldalra, hogy mi a feladata, a célja a weboldalnak. Minél részletesebben válaszolsz, annál jobb megoldást tudok nyújtani.

Minden olyan kérdést, amely nem lényeges a feladat szempontjából, nyugodtan hagyj ki.

Köszönöm együttműködésedet!

1. Alapadatok


2. Üzleti áttekintés


(ha van)
(ha van)
(ha van)
(név és beosztás)
(Kérlek, légy őszinte, és cserében én is őszintén meg fogom mondani, hogy ebből a keretből mit tudok megvalósítani.)

3. Mit kell csinálnunk?

Kérlek, írd le, hogy melyek a fő céljaid az új weboldallal (vagy a meglévő weboldal módosításával).

Érdemes olyan cél(oka)t megadnod, amelyek segítenek abban, hogy „egy malomban őröljünk”, hogy egyfelé tudjuk tolni a vállalkozásod szekerét – azaz jól együtt tudjunk működni a munka során.

A jó cél pontos, mérhető, elérhető, lényeges, és határidőhöz kötött. (Angolul: SMART, azaz okos 🙂 )

Néhány példa:

  • 20 % növekedés az értékesítésünkben 6 hónapon belül;
  • 30 %-kal több tag az előfizetéses szolgáltatásunkban az év végéig;
  • az adminisztrációs folyamatok időigényének csökkentése 20 %-kal, 3 hónap alatt.

(Például: űrlap ajánlatkéréshez; termékek összeválogathatósága / webáruház; termékekkel kapcsolatos testreszabás vagy segédlet a termék kiválasztásához; meglévő külső szoftver integrálása a weboldalba; bármi egyéb funkció?)
(bármi, amit nem kérdeztem meg a célokkal és funkciókkal kapcsolatban)

4. Kinek csináljuk az új (vagy megújuló) weboldalt?


(Ki ő, mennyi idős, férfi vagy nő, mit szokott csinálni az interneten, mi iránt érdeklődik, milyen problémája van, amelyre megoldást keres? stb)
(Információgyűjtés az ott kínált termékekről? Kérdések a szolgáltatásaidról? Árak megismerése? Vásárlás / megrendelés? Hogyan érheti el a céget? stb)

5. Design elképzelés


(Érezzék magukat biztonságban vagy legyenek izgatottak? Érezzék magukat kivételezettnek vagy valahová tartozónak? stb)

6. Konkurensek elemzése


(Kérlek, add meg a 3 legfőbb konkurensed weboldal-címét.)
(Ki más versenyez még az ideális ügyfeled figyelméért? Mit csinálnak a konkurenseid, ami szerinted működőképes? Mi az, amiben jobb vagy náluk, amiért érdemes téged választani?)

7. Mit nevezel sikernek?


(Próbálj meg olyan részletesen írni, amennyire csak tudsz – használd a fantáziádat! 🙂 )

8. Megjegyzések, kiegészítések